
Spædbørn med kolik under luppen i forskningsprojekt
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
I kan stille pen og papir til rådighed for jeres patienter, så de kan tage noter under og til en konsultation. Det hjælper til at huske anbefalinger og spørgsmål. Husk også, at I kan bruge spørgeskemaer i NOVAX, som forbereder både jer selv og patienterne til en konsultationer.
Med simple virkemidler kan I hjælpe jeres patienter, for eksempel ved at have pen og papir til rådighed i klinikken, så de kan tage noter under konsultationen og skrive ned bagefter. På den måde husker de bedre jeres anbefalinger og hvad I sagde.
Derudover har I med NOVAX-systemet også adgang til spørgeskemaer, som hjælper både jeres patienter, deres pårørende og jer selv. I og jeres patienter bliver med spørgeskemaer sporet ind på patientens symptomer og hvad konsultationen skal handle om, inden I mødes.
”Vores sundhedssystem er sådan indrettet, at når vi kommer ind til lægen, skal vi kunne svare på mange spørgsmål på ret kort tid. Som patient skal vi ofte også tage imod meget information, som vi skal træffe beslutninger på baggrund af. Det er et stort ansvar, og det er ikke altid let, hverken for patienten eller lægen,” siger Jane Goul, ejer af Sund Bisidder.
Både som uddannet sygeplejerske, patient, pårørende og i sin virksomhed Sund Bisidder har Jane Goul været i kontakt med sundhedsvæsenet, alt fra sygehuse, speciallæger, almen praksis og fysioterapeuter for bare at nævne nogle stykker.
Erfaring har lært hende, at både læge, patient og eventuelle pårørende har gavn af at forberede sig inden en konsultation. Erfaring har lært Jane Goul, at forberedelse betaler sig, når hun skal til læge, uanset hvad hendes rolle i samtalen er: ”Nogle forbereder sig grundigt, og andre ikke. Men lige meget hvad, er det en god ide, at patienten og behandleren skriver ned under konsultationen. Patienten selv kan have smerter og være følelsesmæssigt påvirket på en måde, som gør det svært at huske, hvad lægen sagde eller anbefalede, hvis ikke patienten skriver ned.”
Som fagperson kan du støtte dine patienter ved at minde dem om at tage noter før og under konsultationen.
”Mange patienter og pårørende kan have gavn af at notere en slags ’hvor, hvordan, hvor meget og hvor længe’, som de kan tage med til konsultationen, altså hvor gjorde det ondt, hvordan, hvor meget og hvor længe. Så skal de ikke huske det hele i hovedet samtidig med, at de er bekymrede eller kede af det og har ondt,” anbefaler Jane Goul. Hun fortsætter:
”Det er ikke alle, der selv husker at have noget at skrive med og på med til konsultation, så det kan man med fordel have liggende i klinikken, som en hjælp både for patienterne og de pårørende, og indirekte for en selv som sundhedsfaglig,” siger Jane Goul.
”På den måde kan I med ret simple redskaber støtte jeres patienter og hjælpe dem i en potentielt svær situation.”
I kan selv definere emner og spørgsmål i spørgeskemaer i NOVAX-systemet og herefter sender I spørgeskemaet til patientens e-mail med et link, så patienten kan udfylde skemaet i fred og ro hjemmefra. På den måde har I et bedre grundlag for konsultationen.
Kontakt NOVAX Salg >Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Offentlige og private fonde bør investere i etablering af befolkningslaboratorium, nu hvor smartphones, smartwatches osv. giver adgang til megen data, mener eksperter.
Digitaliseringsstyrelsen lancerer en ny Sundhedskort-app juni 2021. Ved I, hvad det betyder for jer?
Vil I høre mere om jeres muligheder med NOVAX-systemet og hvordan I kan frigive mere tid til jeres patienter blandt andet med e-spørgeskemaer? Så kontakt os ved at klikke her og udfylde kontaktformularen. Så finder vi sammen et tidspunkt, der passer jer.