Spædbørn med kolik under luppen i forskningsprojekt
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Læs om, hvad du gør, hvis du har modtaget en patientklage.
En rapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed udgivet i juni 2018 viser, at antallet af patientklager er steget i 2017.
Hvis du eller en kollega modtager en klage, skal I først og fremmest have afklaret, om der er klaget over behandlingsstedet eller en konkret sundhedsperson.
Klager over behandlingssteder kan omhandle brud på tavshedspligten eller mangelfuld journalføring og er rettet mod det sted, hvor patienten er blevet behandlet; eksempelvis et sygehus eller en lægeklinik.
Når det drejer sig om klager over et behandlingssted, er det ledelsen det pågældende sted, der udtaler sig, og kun hvis patienten, der klager, får medhold i sin klage, kan denne bede om at få sagen behandlet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn - nu som en ny sag. Her vurderer nævnet, om de involverede sundhedspersoner skal være parter i en disciplinærnævnssag og dermed høres i sagen.
Hvis der er klaget over en bestemt sundhedsperson, kan det eksempelvis handle om den behandling en patient har fået, om brud på tavshedspligten eller indholdet i en lægejournal.
Det er Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn som uvildig myndighed, der afgør sager, hvor der er klaget over en bestemt sundhedsperson. Hvis du får en klage i disciplinærnævnet, er du part i sagen, og du har derfor mulighed for – men ikke pligt til – at udtale dig. Parter i en konkret sag har ikke mulighed for at overvære nævnets behandling af klagen.
Disciplinærnævnet skal have tilsendt journalmaterialet, der vedrører den periode og de forhold, som klagen handler om. Det er vigtigt, at du kun sender materiale, som er relevant, da du stadig skal overholde din tavshedspligt. Hvis der kommer nye oplysninger, som du ikke kendte til i forvejen, får du mulighed for at se/læse dem og kommentere på dem.
Du hører fra disciplinærnævnet, når sagen er afgjort. Det samme gælder for den, der har klaget over dig. I afgørelsen vil det fremgå, hvad disciplinærnævnet har lagt vægt på og hvilke regler, nævnet har anvendt.
Du kan læse mere om blandt andet offentliggørelse af afgørelse, behandlingen af dine oplysninger og dine rettigheder på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside her.
Selve sagsgangen kan du læse mere om her.
Indholdet i denne artikel er skrevet 23. oktober 2018, og oplysningerne heri er til information og inspiration. NOVAX A/S yder ikke juridisk bistand og tager ikke ansvar for handlinger baseret udelukkende på denne artikel. Artiklen er baseret på https://stps.dk, som er hentet den 23. oktober 2018.
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Offentlige og private fonde bør investere i etablering af befolkningslaboratorium, nu hvor smartphones, smartwatches osv. giver adgang til megen data, mener eksperter.
Susanne arbejder som Key Account Manager med fokus på de kommunale NOVAX-brugere, herunder PPR, sundhedsplejersker og misbrugsbehandlere. Hun har base på kontoret i Taastrup.
Hvis du og dine kolleger er interesserede i at høre om, hvordan I kan få mere effektiv arbejdsdag med NOBAX-systemet, er I altid velkomne til at booke en gratis og uforpligtende demo. Vi kommer til jer i klinikken, når det passer i jeres travle arbejdsdag.