Spædbørn med kolik under luppen i forskningsprojekt
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Klokken er 8.03 og telefonen ringer igen. Du er læge og er allerede nået til den tredje patient, der ringer i dag og skal have fornyet en recept, der først kræver undersøgelse, eller har symptomer, du gerne vil undersøge nærmere. Der er bare ét problem: Der er simpelthen ikke tid til at se patienten før om 8 arbejdsdage, hverken hos dig, din kollega eller jeres sygeplejerske.
Eller klokken er 9.22 og telefonen ringer igen. Du sidder som lægesekretær og har endnu en patient i røret, som er irriteret over, at der virkelig ikke er flere tider hverken i dag eller i morgen. Du leder kalenderen igennem igen og overvejer, om du skal give den sidste akuttid i morgen til hende her, eller om der mon kommer en endnu mere presserende patient i røret senere på dagen, som du skal finde plads til. Patienten i telefonen vrisser af dig og siger, at du er inkompetent, og at det er for dårligt, at man ikke engang kan blive taget alvorligt hos sin egen læge.
Måske har du ikke oplevet noget helt som de to eksempler herover, men noget der minder om. Og du og resten af personalet i klinikken kan faktisk undgå det. Løsningen hedder Tid samme dag-konsultation, og der er flere og flere klinikker i Danmark, der benytter konsultationsformen.
Tid samme dag-konsultation fungerer ved, at jeres patienter kan booke tid online dagen før fra kl. 16 eller ringe ind samme dag og få en tid. Der er ingen garanti for hvilken læge eller sygeplejerske, de vil blive tilset af, men de får med sikkerhed en tid samme dag.
Tid samme dag kan med fordel bruges til alle typer undersøgelser i alle specialer, hvor der kan være patientbehov for ”hurtigt” at få noget tjekket. I behøver ikke skelne mellem akutte og ikke-akutte tider, men skal kun gøre plads i eksempelvis almen praksis til standardundersøgelser såsom børneundersøgelser, graviditetskontroller eller jeres kronikere.
Det er også muligt kun at køre med Tid samme dag udvalgte dage i løbet af en uge, hvor I oplever ekstra pres i klinikken, for eksempel mandag og torsdag. Resten af ugen kan køre med almindelig tidsbestilling.
Erfaring viser, at I med Tid samme dag-konsultation får flere patienter igennem jeres klinik – og det endda med kortere arbejdsdage.
For lægerne i klinikken betyder Tid samme dag, at I oplever at dagene med patienterne glider lettere. I får flere patienter igennem klinikken på en dag, fordi patienterne ikke har ”samlet sammen”, men faktisk kan komme til konsultation med det, de symptomer, de oplever og vil have undersøgt. Patienterne kan få en ny tid allerede næste dag, hvis de har andet, de gerne vil have undersøgt eller tale med en læge eller sygeplejerske om.
Derudover får I ydelser for det arbejde, I udfører, og ikke kun for det, som er registreret at konsultationen skal handle om. Det resulterer i, at de færreste patienter bruger al den tid, der er sat af til dem, og dermed er der ikke forsinkelser i samme grad, som hvis I kører med almindelig tidsbestilling.
Sekretærens telefontid vil både blive mere behagelig og mindre med Tid samme dag-konsultation. Patienterne, der ringer, vil være mindre frustreret, fordi de faktisk kan få en tid samme dag, som de oplever deres symptomer. Klinikker, der bruger Tid samme dag-konsultation, fortæller, at de får mindre skæld ud af patienterne i telefonen, og dermed er arbejdsdagen mere behagelig.
Telefontiden for klinikpersonalet vil også blive mindre i og med, at patienterne allerede dagen før fra kl. 16 kan booke tid online til konsultation.
Hvis Tid samme dag-konsultation skal fungere optimalt, er nøglen for dig og dine kolleger i klinikken planlægning af ferie og fridage. Det betyder eksempelvis i almen praksis, at I ikke holder ferie lige når influenzasæsonen starter. Her skal der være rigeligt med tid til diverse vacciner.
Det er en smagssag, om I vil køre med Tid samme dag-konsultation. Klinikker, der kører med konceptet i dag, fortæller, at patienterne giver udtryk for, at det er en god service for dem, at de kan få en tid samme dag. Klinikpersonalet får mindre skæld ud i telefonen, fordi patienterne bliver paf over at kunne få en tid så hurtigt. Samtidig kan I få flere patienter tilset på en dag med kortere arbejdsdage.
Som en læge har udtryk det over for os hos NOVAX A/S: ”Patienterne er altid velkomne til at skifte til et andet lægehus, der ikke kører med Tid samme dag, og hvor de kan få lov at vente i 14 dage på at få en tid til noget, de oplever i kroppen i dag.”
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Offentlige og private fonde bør investere i etablering af befolkningslaboratorium, nu hvor smartphones, smartwatches osv. giver adgang til megen data, mener eksperter.
Susanne arbejder som Key Account Manager med fokus på de kommunale NOVAX-brugere, herunder PPR, sundhedsplejersker og misbrugsbehandlere. Hun har base på kontoret i Taastrup.
Hvis du og dine kolleger er nysgerrige på NOVAX-systemet, og hvordan det kan gøre jeres arbejdsdag mere effektiv, er I velkomne til at kontakte os. I kan til enhver tid få et gratis og uforpligtende møde, hvor vi kommer til jer, når det passer i jeres travle arbejdsdag. Her vil vi vise jer, hvordan NOVAX-systemet kan tilpasses netop jeres arbejdsgange i klinikken.